Visueltkonkurransen 09 - Vinnere
Et av de store høydepunktene med visueltdagene er uten tvil konkurransen. Her blir bransjens beste arbeider hyllet til stor applaus. Spørmålet hvert år er hvem som tar storeslem og hvilke nye ansikter som dukker opp. Til tross for en del tomme stoler på Christiania Teater var stemningen høy og Solveig Kloppen og Thorbjørn Harr førte oss gjennom seansen i stor stil. Når det gjelder vinnerne var det godt å se en del nye ansikter og til forskjell fra tidligere år, var det ingen byråer som i veldig stor grad dominerte. Under følger en liste over diplom, sølv og gullvinnerne i Grafisk Design kategorien.

Egenpromotering
Gull: Anti
Sølv: Mission
Diplomer: Heydays, Scandinavian Design Group og Skin Designstudio
Identitetsdesign - Stor

Gull: Virtual Garden for Rom Eiendom
Sølv: Mission Design for Bautas
Diplomer: Frank for Porsgrund Porselænsfabrik, Frank for Think og Orangeriet for Carte Blanche
Identitetsdesign - Liten

Gull: Are Kleivan for Øya Festivalen
Sølv: Anti for Anti Sweden
Diplomer: Skin for Zero Visibility Corp, Anti for Tinagent og Bleed for Beyond Risør.
Redaksjonell Design

Gull: Yokoland for Carl´s Cars
Diplomer: Yokoland for Avis for Barn - Kunstløpet, Blunderbuss for magasinet Fett, Bleed for Nationaltheateret.
Årsrapporter

Gull: Virtual Garden for Rom Eiendom
Sølv: Oktan Apropos for Sparebank 1 SR Bank
Diplomer: Dugg Design for Eiendomsspar, Tank for Entra Eiendom og Creuna for Hydro
Kataloger og brosjyrer

Gull: Martin Kvamme og Halvor Bodin for Pieces of Energy
Sølv: Bleed for Alu
Diplomer: Node Berlin Oslo for Villa Lituania, Dinamo for Vestre og Yokoland for Karleheinz Stockhausen - A pioneer in Utopia
Plakat

Gull: Ole Sletten og Siri Østvold for Whiteout
Sølv: Are Kleivan for Øyafestivalen
Diplomer: Fruitcake for De usynlige, Halvor Bodin for Oslo Internasjonale Filmfestival og Bleed for Damien Hirst
Skilt og Informasjonssystemer
Gull: Scandinavian Design Group for Det Norske Kokkelandslaget
Diplomer: Mission for Sparebank 1, Tank for fasadeseil Blitz og Motorfinger for Remember Frigg
Typografi

Gull: Anti for plakater Anti
Sølv: Frank for Think (Skriftsnitt)
Diplomer: Anti for World of Alu, Marta Magnus for Mino (skriftsnitt) og Your Friends for Studiehåndboka 08/09
Pakningsdesign - Redesign
Gull: Christian Schnitler
Sølv: Dinamo for Norvegia
Diplom: Virtual Garden for Combitoy
Pakningsdesign - Nylanseringer
Gull: Designers Journey for Vinemballasje; As it Should Be
Sølv: Strømme Throndsen for Holli Mølle
Diplomer: Designers journey for Vinkartong; A la petite Ferme, Tank for 70N og Frank for Never Denim
Pakningsdesign - Kulturemballasje

Gull: Yokoland for Flamme Forlags Singler
Sølv: Yokoland for Gatas Parlament, Kidsa har alltid rett
Diplomer: Gosu for Kaizers Orchestra, Tank for Nord og Yokoland for The Notwist
Åpen Klasse
Gull: Bleed for utstillingen Follow Your Inner Moonlight
Sølv: Creuna for Ideas in Aluminium
Diplomer: Danger Museum for dekorert porselensservise og Yokoland for Aktivistenes Håndbok
Studentarbeid
Gull: Nina Lysbakken for Portfolio
Sølv: Lars Kjelsnes, Martin Sanne Kristiansen, Aina Larsen, Berit Bakkerud og Kristian Dalen for Gullkalven
Diplomer: Thomas Kjellberg, Mats Omland og Frode Skaren for KHiO Material Works, Vidar Bakkeli, Per Naumann og Kine Asmussen Vaagan for Under Construction
I tillegg til alt dette vant Heydays 2 gull i interaktiv design kategorien, Big Up!
Juryen besto av Helge Persen fra Tank, So Takahashi fra Heads inc. Tord Sandholt fra Skin Designstudio, Kristine Lillevik fra Dinamo og Sofia Østerhus fra Byggstudio.
Om 20 minutter, altså klokka 1400, åpner ustillingen av vinnerarbeidene på DogA. Absolutt verdt å få med seg.
Postet av Reyo
May 9th, 2009 at 15:54
Gratulerer alle sammen! Fy %!&#$ nå er jeg klein.
May 9th, 2009 at 16:26
Var innom utstillingen på DogA nettopp og må si jeg er veldig imponert over nivået! Mye fint og endel jeg ikke hadde sett før. Anbefales.
May 9th, 2009 at 16:49
Oi. Litt mye cava i går gitt. Gratulerer til alle vinnere! Jeg savnet bidrag fra Commando Group og Grandpeople.
May 10th, 2009 at 1:17
Heia Nina Lysbakken! Awesome!
May 11th, 2009 at 10:14
Mye fint! Men:
http://www.anti-ink.com/ og http://www.amagazinecuratedby.com/home.php
redigert av reyo for å linke opp bildet
May 11th, 2009 at 20:50
Har ikke fått sett utstillingen enda, men gleder meg til å få sett den snart. Disse konkurransene, utstillingene og katalogene, gir jo et visst intrykk av hva som har skjedd det siste året – Vi får bare håpe det er representativt. Personlg synes jeg det var en del litt merkelige priser som ble delt ut. Flere av dem som får priser i grafisk design kategorien er design som etter min mening er temmelig hjernetomme saker – Ting som ikke er relevant sett i forhold til en historisk kontekst, hva en kan tenke seg at er relevant i fremtiden eller ville vært relevant i en internasjonal setting (tre kriterier jeg mener burde være svært relevante i en slik sammenheng … det blir). Det blir som med Dagbladet Magasinet som vant merket for god design … hadde de som vurderte det hatt lit oversikt over internasjonal magasin og avis-design burde de skjønt at hele greia er en giga-rip-off (noe som i seg selv burde diskvalifisere bidraget, og som underbygger påstanden om at den prisen er irrelevant … ikke at Viesuelt er noe mer relevant av den grunn). Mye av det som er premiert fremstår som lite substans og mye pynt. Men slik er det jo stort sett hvert år. Gull og glitter premieres … litt i tråd med hvordan konkuransen i seg selv fremstår. Uten å ha vært på alt for mange reklame-pris-utdelinger, kan jeg ikke tenke meg at denne prisutdelingen skiller seg nevneverdig fra disse.
I illustrasjonskategorien var det for en gangs skyld få priser som gikk til «design-bidrag» som har lite med illustrasjon å gjøre. Likevel var det etter min mening vell mye som gikk til dekorativ illustrasjon, og nok en gang uten nevneverdig substans (dette er jeg noe usikker på fordi jeg ikke har sett selve utstillingen og fått sett nøyere på vinnerne).
I de andre kategoriene har jeg ikke så god oversikt.
Uansett, det er kanskje ikke så rart at enkelte studioer/enkeltpersoner ikke deltar. For det første er det veldig tilfeldig hva som vinner (og det er veldig avhengig av juryen hvert år … noe som gjør at det hele føles litt meningsløst), for det andre er det fokus på feil ting – Det er fokus på glitter og stas, mens det burde vært fokus på fag og innhold. I tillegg blir det et problem når så mange priser deles ut. Da får prisene kankje mindre status både blandt utøverne selv, og utenforstående. Hadde færre priser vært delt ut hadde det sikkert vært like subjektivt, men en hadde kanskje klart å heve prisens stus en smule.
Jeg vet ikke hva man kunne gjort for å få det til å fungere bedre, men det burde være mulig. Kanskje burde Visuelt revurdere hvordan konkurransen fungerer … eller burde man starte en ny pris som fungerer på en annen måte.
(Og hvis noen mener at jeg er bitter er det bare tull. Jeg er generelt fornøyd, og synes det var hyggelig å vinne de prisene vi vant. En kunne kanskje skyldt på missunelse om vi var av dem som ikke nådde opp, men ikke når vi faktisk vant en god del priser, er vi kanskje av de siste en kunne vente at skulle komme med dette. Det har derfor ingenting med dette å gjøre, men kun en intens oppfordring til alle: Hva skulle en gjort for å heve Visuelt-prisens status? Kunne en revurdert måten ting vurderes på? Kunne en tenke seg et nominasjonssystem? Kunne en gitt ut færre priser? Burde en fokusert på andre ting? etc. etc. etc.)
Noen forslag til hva som bør gjøres?
May 12th, 2009 at 9:25
Hvor lenge henger utstillinga?
May 12th, 2009 at 9:48
“Lo-fi og fin”, “Stor profil til liten bil”, “Kul idé som overrasker i bybildet.” Dette er noen kommentarer til jobbene som har blitt nominert og vunnet, og faktisk hele kommentaren. De vitner i mine øyne ikke om veldig god innsikt i arbeidet som er gjort, om noen av de jobbene var mine innsendte arbeider tror jeg at skuffelsen hadde blitt ganske tydelig. Det blir sendt inn vannvittig mange jobber til visuelt, men det burde ikke ta fokus bort fra god og grundig juryering.
Det er mye som kan sies om visuelt og jeg er enig med Aslak i mye av det han sier. Ting som kanskje kunne vært gjort for å forbedre prisen var å sette visse kriterier til de forskjellige kategoriene. Om man vet hva juryen ser etter vil det være lettere å forstå hvorfor de enkelte jobbene blir valgt og også enklere å argumentere for eller imot i etterkant, noe som kunne skapt interressante debatter. En mer internasjonal jury vil også være fordelaktig. Dette er sikkert et kostnadsspørsmål, men noe jeg tror vil gi en mer objektiv juryering.
Når det gjelder selve utstillingen sysn jeg den er tatt et langt skritt videre. Ved at den står på DogA er den tilgjengelig for alle, og alle jobbene får nå like god eksponering i kontrast til på tidligere galleri grafill.
May 12th, 2009 at 18:25
Da var debatten i gang igjen:-) Fikk desverre ikke vært på seminardagene/udelingen/festen i år, men en får jo en relativt grei oversikt over hva som vant (eller i det minste en teaser) på visuelt.org. Gratulerer alle sammen!
For å komme med noe tanker selv, så mener jeg absolutt ikke at færre priser er veien å gå. Med færre premierte arbeider vil det høyst sansynlig bli færre innsendte arbeider og interressen generelt vil synke. At det var tomme stoler på årets utdeling er et varselsignal i seg selv (vanligvis pleier det være utsolgt god tid i forveien). Bare for å være litt realistisk (kapitalistisk:-) i denne diskusjonen, så er Grafill avhengig av pengene som kommer inn på f.eks. innsendte jobber og påmeldte til seminardagene, for i det hele tatt kunne avholde visueltdagene/konkurransen. Det er heller ikke et poeng å gjøre dette til en elitistisk konkurranse hvor kun et knippe utøvere og byråer har «muligheten» å vinne (det er det som kommer til å skje). Om vi trenger «kjendiser» til å overekke prisene, kan jo diskuteres, men at vi trenger noen som er flinke på å holde energien oppe på utdeling kan vel ingen være uenige i.
At konkurransen blir mindre viktig/relevant pga at et diplom – eller sølv-arbeid ikke holder «internasjonal standard» er heller ikke det som svekker troverdigheten, synes jeg. Det trenger ikke være noen kriterie at ting skal holde et «internasjonalt nivå». Dette er en konkurranse som skal gjenspeile hva som skjer her hjemme og ikke hva d&ad (og lignende konkurranser) mener er listen. At noen jobber har hjernetomme ideer, kan godt hende, men dette er litt vanskelig å diskutere på antagelser. At juryen går grundig igjennom arbeidene er udiskutabelt. At noen i juryen mener at en idé/arbeid er god, men som jeg mener er rip-off eller dårlig, får så være. That’s the name of the game. At flere internasjonale jurymedlemer kommer til vil ikke på noen måte heve selve resultatet på jobbene. Utenlandske folk kan ofte se ting på en annen måte, såklart, men de kjenner ikke til «våre» kunder og hvordan markedet/bransjen er her hjemme er (noe som kan være en fordel). En annen negativ ting med dette er at debatten går på engelsk (med mindre det er party-svensker:-), og da vil argumentasjonen hos de aller fleste nordmenn bli litt «forenklet». I really like this …eh… colour… so fresh and… eh… the type is really nice as well… Tro meg, jeg har prøvd:-) Men for all del, jeg er ikke motstander av å ha «friske øyner» i juryen. Men det som funker aller best er oppdaterte, faglig engasjerte (og nøytrale) designere. Gjerne nordmenn.
Men hvis vi ser på andre konkurranser som Merket for god design og f.eks. Gullblyanten (som Aslak er inne på), så har de for det første en bedre/mer grundig (særlig MFGD) jury-ordning, selv om det også ligger synsing til bunn også her. Det finnes desverre ingen oppslagsbok for gode ideer, godt handverk, egen strek og relevans i forhold til fortid, nåtid og fremtid. Desverre. Min første gullblyant var i 98 (tror jeg) og hvis jeg ikke husker helt riv ruskende feil, så var overekkelsen av hedersprisen direktesendt på NRK kveldsnytt. Det er lenge til dette skjer på Visuelt. Gullblyanten er i alle fall noe som de fleste på kundesiden vet hva er, og det samme kan man si om MFGD. Til og med Årets vakreste bøker opplever jeg har større kjennskap hos folk. MFGD har redaksjonelle helsider opp og i mente rundt utdelingen av prisen. Hvorfor skal ikke Visuelt ha samme nyhetsverdi? Hvis det er i denne konkurransen de VIRKELIG gode jobbene blir premiert? Hvorfor kan vi kun lese om utdelingen på interne blog’er (sorry, ikke vondt ment:-) og bransjesider?
Det største problemet med Visuelt, slik jeg ser det, er at den er veldig navlebeskuende. Hver mann/kvinne på hvert sin haug. Mitt råd ville være å la noen vinnerjobber (som har nyhetsinteresse) bli døråpnere for konkurransen i media. Jo flere som vet om konkurransen (og da tenker jeg ikke på utøvere) jo viktigere pris kan dette komme til å bli. Så får vi heller se gjennom fingrene at ikke alle 36 kategorier og 1500 medlemmene får like stor oppmerksomhet. Jo flere som kjenner til Visuelt, jo viktigere blir mine priser. For meg, og ikke minst, for kunden min. Tror nå jeg, da.
May 12th, 2009 at 19:37
Bra. Da var det i vertfall en debatt i gang! (jeg håper innstendig at flere følger opp så vi kan få til en skikkelig debatt)
Jeg er ikke sikker på at presse og oppmerksomhet alene er det som skal til for å gi en pris som dette status. F.eks. anser jeg ikke «Merket for god design» som særlig «viktig». Det er mulig denne prisen får mye oppmerksomhet, men rammene for konkurransen er feil (Når man må betale 10-15 000 for å motta en pris er det jo noe som er riv ruskende galt). Dette gjør at den i mine øyne oppfattes som irrelevant. I en tidligere debatt ble det argumentert med at «Merket for god design» vell så mye var en pris for kundene, og bl.a. referert til diverse politisk korrekte vinnere de siste par årene. Dette er selvfølgelig riktig, men har lite å gjøre med rammene for prisen (f.eks. hvor mye man faktisk betaler, hva slags deler av faget som er inkludert og ekskludert etc.). Jeg vet ikke så veldig mye om juryordningen for «Merket for god design», men kan ikke skjønne hva slags kriterier som ligger til grunn om juryordningen er så god som det hevdes.
Uansett, jeg har et par forslag til hva man kunne gjøre med Visueltdagene og prisen. Kunne en tenke seg at man utvidet selve arrangementet til en form for Grafisk design-festival. En kunne bl.a. prøvd å ha forskjellige små utstillinger rundt om i byen i perioden … f.eks. på Doga, Galleri Grafill, Tegnerforbundet, KhiO, Kunstindustrimuseet etc. + prøve å få til et par andre små arrangementer. Kanskje kunne man hatt visning av noen relevante filmer på noen av kinoene f.eks. I tillegg kunne man kanskje hatt en del studioer, trykkerier etc. i byen åpne for allmennheten … alá Oslo Open (og er det ikke noe som kalles Designdagene?). Om man hadde fått til et større arrangement som ikke var like navlebeskuende som nå ville man kanskje også kunne få mer presseoppmerksomhet og oppmerksomhet fra folk utenfor fagmiljøet.
Kanskje dette kunne heve Visuelts status og relevans, men likevel mener jeg man kanskje burde kunne tenke seg en alternativ pris hvor andre kriterier lå til grunn.
May 12th, 2009 at 20:29
Jeg mener ikke at presse nødvendigvis er den eneste riktige for å gjøre Visuelt (eller grafisk design for den saks skyld) kjent på, men det er er effektiv måte å nå ut til mange. Også de som bor utenfor Oslo. Og jeg mener å gjøre det kjent for 1) potensielle design/illustrasjon/motion graphics etc kunder og 2) hvermannsen. Det er ingen hemmelighet at f.eks. gafisk design faget ligger veeeldig bakpå med tanke på kjennskap/forståelse mot f.eks reklame. Dermed får du slike corporate-brand-management-consulting-designbyråer som er så stivbeint og kald i sin konstruerte måte å snakke design på (for det skal jo være videnskap og testing og seriøsitet, må vite) at en begynner å lure på om det er det samme faget en holder på med.
Når det gjelder MFGD er ikke dette en konkurranse, sådan, men en utmekelse («kvalitetsstempel») til bedriften/kunden (altså ikke designeren). Er i alle fall meningen at kunden skal betale for dette, og sånn sett er ikke dette store summen med tanke på hva store firmaer bruker i en total profileringsjobb. Dette er vel også en slags «sperre» slik at folk ikke skal sende masse unødvendig tull og tøys inn for juryering (folk har godt av å ta en kritisk prat med seg selv:-).
Men helt enig med deg Aslak. Det skulle blitt gjort mer uhøytidlig designstunt (som ikke nødvendigvis behøver å koste så mye), for å vise folk i Oslo (og andre byer som kunne vært interresert i dette) hva grafisk design OGSÅ kan være.
I forhold til klesdesignere, interiørdesignere, møbel og industridesignere, så finnes det mange flere grafisk designere. Synes bare det er merkelig at vi som bransje ikke greier å gjøre oss interresant nok for omverden… VI VIL BLI SETT!!! ;-) haha
May 14th, 2009 at 22:09
Evaluering av Visueltkonkurransen i Grafills sekretariat i morgen. Flott med debatt om Visuelt konkurransen og bransjens synlighet - det er meget aktuelt. Tar gjerne i mot flere innspill.